Autó / Motor

A legjobb motorolajok (5w-30 és 5w-40) 2020

legjobb motorolajok A motorolaj funkciója az autóban kulcsfontosságú, ezért különös figyelmet kell fordítani ennek a kenőanyagnak a kiválasztására. Bár a legtöbbünk az olajcserét az autószerviz munkásaira vagy tapasztalt ismerős mechanikusra bízza, de jó, ha legalább egy liter megfelelő olaj van otthon szükség esetére.

Az egyik legfontosabb működéshez szükséges folyadék, ami minimálisra csökkenti a motoralkatrészek súrlódását és kopását – különösen azokét, amelyek leginkább terheltek a működés során. Emellett elvezeti a komponensek súrlódása által generált hőt, valamint a benzin elégetéséből származó hőt. Ne várja meg, amíg a műszerfalon lévő „olajozó“ ikon kivilágít, és ne becsülje alá a rendszeres olajcseréket se! Nem tudja, hogy milyen kritériumok alapján válasszon olajat? Örömmel segítünk. Aktuálisan a piacon a legjobb motorolajokat értékeltük, amelyek megfelelnek a legszigorúbb gyártói szabványoknak és a feladatukat – motor védelme – egyesre teljesítik.

A motorolajok értékelése során kiderül, hogy milyen fajták vannak, tisztázzuk a viszkozitást és a hozzá kapcsolódó nyári és téli számokat (SAE jelölések). Minden bizonnyal megemlítjük azokat a tulajdonságokat, amelyek szerint az olajok teljesítménykategóriákba vannak sorolva – az olaj oxidatív stabilitása, az olajfilm ellenálló képessége, a motor és az autó típusához való alkalmassága, az üledékképződés elleni védelem, hatása az üzemanyag-fogyasztásra, stb.

Milyen motorolajokat használnak a mai autókban? Szintetikus, félszintetikus vagy ásványi olajat válasszon? Mennyi a normál olajfogyasztás határértéke? Milyen motorolajok felelnek meg leginkább a mi éghajlati viszonyaink mellett? A kérdésekre adott válaszokat a termékrész után találja az áttekinthető vásárlási útmutatóban.

A legjobb motorolajok – TOP 6

Hogyan válassza ki a motorolajat?

A megfelelő motorolaj kiválasztásához ismernie kell az olajok alapvető jellemzőit és tulajdonságait. Csak ha megérti az olajjelöléseket, akkor tudja kiválasztani a legjobb motorolajat a négykerekű járműve számára.

Mit jó tudni bevezetésként?

Talán a legfontosabb dolog, hogy respektálja azokat a feltételeket, amelyekben közlekedik, az Ön vezetésmódját és a jármű típusát. A megfelelő kenőanyag kiválasztásánál a járműgyártó ajánlásait kell követni, amelyek a szervizkönyvben és a használati útmutatóban vannak megadva. Ha nem rendelkezik ilyennel, kövesse a címkét motor olajcseréjéről. Minden jó szerelő fontos dolognak tartja, hogy a címkén feltüntesse az olaj típusát és a kilométert, amely után olajcserére van szükség. Ezek után nem kétséges, hogy milyen olajjal töltse fel a motort abban az esetben, ha csökken az olajszint.

Olajcsere

Melyek a jó motorolaj jellemzői?

  • Minimalizálja a motor alkatrészeinek súrlódását és kopását.
  • Csökkenti az üzemanyag-fogyasztást.
  • A súrlódási felületekhez tapad.
  • Viszkozitása a legkevésbé függ a külső hőmérséklettől – termikusan stabil.
  • Jó hővezetési és hűtési képességekkel rendelkezik.
  • Az olajfilm szakadásálló – fenntartja tulajdonságait.
  • Ellenáll az oxidációnak a megadott ”élettartam ” alatt (megtett kilométer).
  • Véd az üledékképződés ellen.

Motorolajok a gyártási módszer szerint

  • Ásványi olajok

Az ásványi motorolajokat a kőolaj feldolgozásával állítják elő. Az kőolajból először a vizet és más mechanikai szennyeződéseket eltávolítják. Ezt követően több lepárlásnak vetik alá. Az utolsó lépésben a motorolaj alapja jön létre. Ezek régebbi típusú olajok, amelyek hátránya a nagyobb viszkozitás, kicsit gyengébb kenés és alacsonyabb hőállóság. Az előnyökhöz tartozik azonban az alacsony ár.

  • Szintetikus olajok

Jelenleg a legjobban értékesített motorolajok közé tartoznak, amelyeket szintézissel állítanak elő kémiailag kevésbé különböző anyagokból, mint a kőolaj. Ezeknek az anyagoknak az alapja ugyan a kőolajban van, csak a természetes szénhidrogén láncok „megfelelőbbekkel“ lettek helyettesítve, hogy javítsák az olaj tulajdonságait, ez azonban átvetítődött az árára. Előnyei közé tartozik az alacsony viszkozitás, ezáltal csökkentve az üzemanyag-fogyasztást és hozzájárulva a motor hosszabb élettartamához.

  • Félszintetikus olajok

Az utolsó típusra jellemző, hogy az ásványi olajoknál nagyobb a termikus stabilitásuk. A szintetikus olajok és az ásványi olajok különböző arányú kombinációja részben szintetikus olajokat képeznek. A gyártók arra törekedtek, hogy olyan kenőanyagot hozzanak létre, melyek a szintetikus olajok tulajdonságaival rendelkeznek ásványi olaj áron.

legjobb motorolajok

Motorolaj viszkozitása: Nyári és téli osztályok

Fontos tudni, hogy a viszkozitás meghatározza az olaj felhasználhatóságát a környezeti külső hőmérséklethez képest. A viszkozitás úgy definiálható, mint a belső súrlódás mértéke vagy akár a folyadékáramlás, amely változó mennyiség, és a hőmérséklettől és a nyomástól függ.

Amikor a motor működik, a hőmérséklet és a nyomás változik, ami szintén befolyásolja az olaj viszkozitásának változását is. Ha kiváló minőségű olajat keres, olyat keressen, amelynek viszkozitása a lehető legkisebb mértékben függ a hőmérséklet változásától. Nézze meg az alábbi SAE (Automotive Engineers Society) jelöléseket, amely megkülönböztet 6 téli és 5 nyári osztályt.

A téli szám az olaj azon képességéről beszél, ami biztosítsa a motor indítását még alacsony, negatív hőmérsékleten is. Kombinálja a számokat és a W betűt (winter) – 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W. Minél alacsonyabb a szám, az olaj annál jobban megtartja stabil tulajdonságait anélkül, hogy nagyon alacsony hőmérsékleten sűrűsödne.

A nyári szám (a kötőjel után) azt jelzi, hogy milyen lehet a legmagasabb környezeti hőmérséklet, amelyen az olaj sűrűsége kielégítő (az olajfilm szakadása nélkül), hogy biztosítsa a motor működését. A 20, 30, 40, 50 és 60 számokkal találkozhat.

Ha csak egy ilyen osztályt használnak (nyári vagy téli szám), egy egylépcsős olajról beszélünk (országunkban minimálisan használatos). A mindkét osztállyal megjelölt olaj többlépcsős olajat jelent, amely szintén rendelkezik az egészéves jelzővel.

Motorolaj példák

  • SAE 0W-30 (-50 ° C-tól + 30 ° C-ig)
  • SAE 5W-30 (-30 ° C-tól + 25 ° C-ig) – a leggyakrabban használt országunkban
  • SAE 5W-40 (-30 ° C-tól + 30 ° C-ig) – a leggyakrabban használt országunkban
  • SAE 10W-40 (-25 ° C-tól + 35 ° C-ig)
  • SAE 15W-40 (-20 ° C-tól + 45 ° C-ig)
  • SAE 20W-50 (-15 ° C-tól + 50 ° C-ig)

Motorolaj teljesítményosztályok: El lehet igazodni a sok kód között?

Az ACEA Európai Járműtervezői Szövetség javaslatai szerint kifejlesztették a benzin- és dízelmotorok olajainak teljesítményosztályozásait. Két alapvető csoport van: A/ benzin (belső égésű) motorokhoz és B/ dízel (robbanó) motorokhoz. Ezekhez még további csoportok is csatlakoztak: C/ a katalizátorokkal és részecskeszűrőkkel felszerelt autókhoz, E/ a nagy teljesítményű teherautók motorjához.

A betűket 1-től 5-ig terjedő szám követi (az E kategóriánál 9-ig). Minél nagyobb a szám, annál jobb minőségű az olaj, annál jobban reagál a különböző motorterhelésekre, és rugalmasabban működik különböző körülmények között. Ezért a címkéken a következő jelölésekkel találkozhat, mint a B3, A3, C4, E7, …

Az API (American Petroleum Institute) klasszifikáció szerint a benzinmotoroknál S jelöléssel és a dízelmotoroknál C jelöléssel találkozhat. Ezt követi egy másik betű az ábécéből. Minél hátrább van a betű pozíciója az ábécében, annál jobb az olaj minősége és teljesítménye. Léteznek a benzinhez és a dízelhez egyidejűleg tervezett motorolajok, pl. CL / SL. Ebben az esetben azonban előnyösebb a dízelmotorhoz.

Tehát milyen motorolajat vásároljon, ha mindez úgy néz ki, mint egy „spanyol falu“, és biztos nem viszi majd magával jelölésekhez szolgáló magyarázatokat? Figyeljen a szervizben a szerelő tanácsára, olvassa el a motorcímkéket, a szervizkönyveket és olvasson bele a motorolaj címkéjébe is. Az autóiparnak nem szabad csak egy olajmárkát ajánlani. Azonban megtörténhet, hogy az olajuk olyan különleges (specifikációk, jóváhagyások + szabványok), hogy csak két motorolaj márka termékei közül választhat.

Egyes esetekben a járműgyártók maguk is meghatározzák a saját szabványaikat, amelyeket szintén fontos respektálni és olyan olajat használni az utántöltéshez, amely ezekkel a jellemzőkkel rendelkezik. Ön nem használhat más szabványú és teljesítményosztályú motorolajakat, mint ami megengedett. A motor komponenseinek károsodása nagy összegű károkat okozna. Legyen óvatos, ha egy másik olajmárkára vagy más megengedett viszkózus osztályra vált. Az olajokban lévő adalékanyagok szakszerűtlen olajcsere esetén nem megfelelően reagálhatnak, és Ön a karbon lerakódások leválását kockáztatja, amelyek eltömíthetik a rendszert és súlyos károkat okozhatnak.

castrol / shell olejok

Mikor van itt az ideje az olajcserének?

Az olajcsere többnyire nem az időszakhoz, hanem a megtett kilométerhez van kötve. Éppen ezért az aktív sofőr évente többször cseréli az olajat, míg az alkalmi sofőrnek, aki évente néhány ezer kilométert tesz meg, nem kell gyakran mennie a szervizbe olajcserére. Általában ez az érték 15 000 megtett kilométer, és a “longlife” olajok esetén az intervallum kétszerese – 30 000 kilométer. A megtett kilométerek mellett meg kell különböztetni, hogy milyen forgalomban közlekedik leggyakrabban.

Az egyes komponensek másként kopnak a rendszeres városi közlekedés során, másként városon kívüli vagy kombinált forgalomban, és ez befolyásolja az olaj élettartamát és minőségét. Meg kell jegyezni, hogy az olaj oxidációnak van kitéve, még akkor is, ha csak keveset vezetünk, a jármű olaját legalább kétévente egyszer ki kell cserélni, különben az olaj nem fog rendelkezni a kívánt tulajdonságokkal.

Mennyi a normál motorolaj-fogyasztás?

Olajcserére készül a szervizbe? Akkor vásároljon a szerelőtől még egy litert abból az olajból, hogy abban az esetben, ha saját maga fogja felönteni, ne tévessze össze másfajta olajjal. Nem támaszkodhat arra, hogy az Ön motorja nem „eszi” az olajat. Általános, hogy még a legjobb motor is használ el bizonyos mennyiségű olajat. A toleranica kb. 0,3 – 1 liter / 15 000 km, a márkától függően.

Figyelje, hogy a fedélzeti számítógép hogyan értékeli az olajmennyiséget, vagy ha a motorháztetőt felnyitja, ellenőrizze az olajszintet a nívópálcával, amennyiben megközelíti a minimális mennyiséget, öntse fel. A vezetés módja is hatással van az olajfogyasztásra. Ha gyakran felpörgeti a motort a piros számokba vagy éppen ellenkezőleg, ha csak rövid útvonalakat vezet, akkor a fogyasztás még magasabb lehet. Ügyeljen a jelentős olajveszteségre – jelzi az olaj behatolását az égéstérbe.

Olajcsere esetén a szűrőket is ki kell cserélni?

Az olaj cseréjekor meg kell fontolni a szűrők cseréjét is:

  • Az olajszűrőt egyértelműen ki kell cserélni.
  • A levegőszűrőt általában 15 000 – 20 000 km-enként szokták cserélni, ha nem, akkor a szűrési képessége jelentősen csökken.
  • Jó, ha az üzemanyagszűrőt különösen dízelmotoroknál ellenőrzi, és követi a technikus ajánlásait. Ideális esetben, függetlenül attól, hogy benzin vagy dízelmotor, az üzemanyagszűrőt 1 -2 évente egyszer kell cserélni, a megtett kilométerek számától és az autó működtetésétől függően.
[/wps_section]